Selamat datang. Website ini masih lagi dalam pra pelancaran. Masih terdapat bahagian-bahagian yang belum Siap sempurna. Daftarlah sekarang dan jadilah antara yang terawal untuk menduduki tempat teratas dan menjadi sebahagian yang berjaya dalam bidang MLM.............. Ini bukanlah website rasmi Cordysin Sdn Bhd. Web ini diwujudkan bagi mempromosikan IMTECH dan Ahli-ahlinya

PENGENALAN CORDYCEPS

Cordyceps sinensis ialah sejenis fungus atau cendawan yang hidup subur di kawasan pergunungan melebihi 10,000 kaki dan paras laut di China, Nepal, Tibet dan Himalaya.
Dalam sejarah perubatan China, Cordyceps telah digunakan sejak 3-5 ribu tahun lampau sebagai tonik perangsang seks dan kesegaran hayat manusia. Ia juga dikenali sebagai makanan
pemanjang hayat dan menjadi herba kegemaran Maharaja dan Maharani China semasa zaman dinasti lagi.Maharaja China ketika itu menggunakan Cordyceps untuk mengembalikan kekuatan badan akibat daripada penyakit yang kronik selain membantu merawat penyakit lemah tenaga batin dan sakit badan.

Data-data awal menunjukkan ahli perubatan China menggunakan Cordyceps sebagai tonik untuk merawat penyakit hati, paru-paru, kelemahan seksual, masalah buah pinggang, jantung, usus, asma dan sebagainya.

ASAL USUL NAMA CORDYCEPS
Nama saintifik Cordyceps berasal dan bahasa Latin bermaksud “cord” dan “ceps” bermaksud “kelab” dan “kepala”; bersesuaian dengan Cordyceps yang membentuk kelab cendawan apabila bahagian kepala tumbuh sebagai unjuran keluar daripada badan larva perumahnya. Bahagian ini dinamakan stroma atau badan berbuah.

Nama China iaitu Dong Chao Xia Cao yang membawa maksud “ulat” semasa musim sejuk, fungus semasa musim panas”. Ini adaiah kerana sifat semulajadinya yang mana spora akan ‘menjangkiti’ larva serangga terutama larva kupu-kupu atau rama-rama musim luruh.

Semasa musim sejuk ia melalui tempoh hibridasi dengan mendapatkan nutrient daripada larva yang dihinggapinya. Kemudian apabila tiba musim panas, fungus mula tumbuh dan sepanjang musim panas ia boleh menjangkau ketinggian 3- 5cm.


BILAKAH CORDYCEPS MULA MENDAPAT PERHATIAN DARI DUNIA LUAR ?
Cordyceps telah mendapat perhatian dunia pada tahun 1993 apabila pelari negara China telah membuat satu kejutan kerana berjaya memecah 9 rekod dunia didalam acara 'World Outdoor Track and Field Championships' di Jerman.

HARGA NAIK 50 KALI GANDA DALAM MASA 10 TAHUN!
Cordyceps Sinensis merupakan salah satu jenis cendawan yang mahal didalam perubatan Cina samada secara tradisional mahupun moden. Pada tahun 60an, di Tibet, 1kg cordyceps hanya RMB0.30 sahaja, tapi, sekarang telah mencapai RMB100,000 per kg.

No comments: